Co nosi w torbie fotograf Dawid Mazur?

Będzie o czym pisać. Choć nie chciałbym wyjść na maniaka sprzętowego, to na pewno sprzęt w mojej torbie jest dla mnie bardzo ważny. Cały czas staram się rozwijać fotograficznie a na niektórych etapach mojego fotograficznego życia to właśnie sprzęt przyczynił się do tego rozwoju.

Paulina i Szczepan Plener 00031b

Pierwsze kroki z Pentaxem

W momencie gdy zacząłem interesować się fotografią i kupiłem swoją pierwszą lustrzankę nie byłem zadowolony z efektów. Na pierwszy rzut oka zdjęcia z mojego Pentaxa K20D i kitowego obiektywu 18-55mm nie różniły się bardzo od zdjęć z kompakta, którego używałem wcześniej. Przed sprzedażą Pentaxa okazało się, że średni rozmiar jpg to nie jedyna opcja. Aparat mógł robić większe zdjęcia i w dodatku w RAWach. Tego jednak było mi dane zakosztować dopiero z Nikonem D90. Wtedy zacząłem pochłaniać książki o technicznych aspektach fotografii, zdalnym błyskaniu lampą i tym jak robić lepsze zdjęcia.

Długa historia z Nikonem

Z nikonem byłem w stałym związku dobrych kilka lat. Najpierw z nieśmiertelnym D700, potem z dwoma sztukami D750 i zestawem szkieł. Nie chciałbym ze szczegółami opisywać tego etapu. Trochę napisałem o tym na swojej stronie. Wolałbym się skupić na ostatnim i aktualnym etapie, czyli Sony.

Ania i Nico sesja 00400c

Lustrzanka czy bezlusterkowiec

To pytanie padło tysiące razy odkąd bezlusterkowce brutalnie wdarły się w świat profesjonalnej fotografii. Mi również wystarczył jeden kontakt z Sony A9 i w ciągu tygodnia pozbyłem się Nikona na rzecz aparatów z tej samej stajni co PlayStation. Sprzęt nie ma znaczenia? Oczywiście, że aparat nie zrobi za nas zdjęć, nie skadruje, nie zaplanuje, nie wyzwoli migawki w odpowiednim czasie. Ale pracując aparatem naprawdę dużo, warto mieć sprzęt, który tej pracy nam nie utrudnia.

A9A08927c

Nowe aparaty i stare obiektywy

W tym momencie w mojej torbie znajduje się kilka aparatów:
2x Sony A9
Sony RX100 VA
Mavic 2 Pro
Podłączam do nich obiektywy z Autofokusem:
Tokina Firin 20mm f2.0
Samyang 35mm f1.4
Samyang 45mm f1.4
Sony 85mm f1.8
Mimo, że sony a9 to aparaty z prawdopodobnie najlepszym autofocusem, bardzo często podłączam do nich szkła manualne:
Voigtländer Nokton 40 mm f/1.4
Carl Zeiss Planar 50mm f1.4
Volna 9 50mm f2.8 Macro
Canon Ts-E 45mm f2.8
Konica Hexanon 50mm 1.7

samyang blog002fb

W Skrócie o optyce, którą wybrałem:

Cenię obiektywy Samyang za ich stosunek jakości do ceny. W przypadku 45mm 1.8 również za gabaryt. Maleńki, lekki i bardzo przyjemny optycznie. Tokina firin 20mm f2.0 to rewelacyjna jakość obrazka. Super ostra też na krawędziach. Sony 85mm f1.8 to bardzo dobrze działająca portretówka od Sony. Szybka, ostra, celna. Nie wyróżnia się jakimś fenomenalnym rozmyciem, choć da się ją zmusić do ciekawego namalowania tła.

Obiektywy manualne

Tu moim pierwszym i do dziś ulubionym doświadczeniem był Voigtländer Nokton 40 mm f/1.4. Piękny obiektyw generujący charakterystyczny, zwariowany w tle obrazek. Naprawdę niepowtarzalny bokeh. Poza tym sam obiektyw zbudowany jest pancernie, z niesamowitą precyzją i tak też pracuje. Kolejnym z moich ulubionych „niesprzedawalnych” manuali jest Carl Zeiss Planar 50mm f1.4. Odmienny styl niż Nokton. Jest pięknie malującym obiektywem. Spokojnym, bardziej uporządkowanym i grzecznym. Manualnej Vołny używam do macro. Cena rekompensuje to, że obiektyw zazwyczaj tylko leży w plecaku. Do detalibardzo fajna tania alternatywa. Moim najnowszym nabytkiem jest Canon Ts-E 45mm f2.8. Zawsze lubiłem efekt tilt shift i będę starał się wykorzystywać ten obiekty na najbliższych reportażach i sesjach plenerowych.

Paulina i Mariusz plener 00625

Lampy błyskowe

W tej kategorii sporo się u mnie zmienia. Niezmiennie, jeszcze z czasów nikona towarzyszy mi duży, ciężki i pięknie świecący Quadralite Atlas 600. Mocna lampa plenerowa z mocowaniem bowens, która pozwala mi świecić miękkim światłem w plenerze i pracować z błyskiem nawet w słoneczne dni.

justyna i tomek plener 00167

Jeśli chodzi o małe lampy to używam różnych w zależności od sposobu w jaki świecę i warunków. Jeśli potrzebuję synchronizacji błysku z krótkimi czasami wyzwalania migawki to używam stroboss 60 od quadralite. Na sali weselnej korzystam z tanich Yongnuo 560IV. Lampy te dają bardzo podobne światło i dopiero to co na nie założymy może je ciekawie kształtować.

Modyfikatory lamp błyskowych

Tak naprawdę dzięki modyfikatorom osiągam zamierzone efekty. To wybór modyfikatora zależny jest od tego czy mam zamiar świecić miękkim czy twardym światłem. Z bliska czy może z daleka. Światłem wypełniającym czy bardziej ukierunkowanym.

W zależności od tego korzystam z softboxów oktagonalnych w rozmiarze od 40 do 150cm, modyfikatorów firmy MagnetMod oraz kolorowych żeli od tej samej firmy.

Ewa i Radek a 04920

Akcesoria fotografa ślubnego

Moje ulubione akcesoria bez których życie na reportażu ślubnym byłoby dużo trudniejsze:

Fotografia z powietrza

Dron daje mi ogromną frajdę z fotografowania. Perspektywa, obserwowanie świata z nietypowego miejsca. Z miejsca dotychczas nieosiągalnego bez wylotu samolotem. Wprowadza też urozmaicenie w galeriach moich par. Obrazek z mavica 2 pro to już nie jest tylko zbitek pikseli, z którym nie wiele możemy zrobić. Mamy do dyspozycji matrycę stworzoną przez firmę Hasselblad w urządzeniu, które możemy zabrać praktycznie na każdy plener fotograficzny. Uwielbiam mavica za jego stosunek jakości do wielkości. Bardzo często robię nim panoramy bo to bajecznie proste. Zobaczcie jaki szczegół możemy osiągnąć fotografując tym maluchem.

Kamela i Jacek a 01254dfcbbgvdfb

Dzięki, że dotrwaliście do końca. W razie pytan zapraszam do komentowania tutaj lub do kontaktu ze mną przez fanpage.

Chcesz pokazać swoją torbę, sprzęt, historię – napisz do nas na mail hello@kreatywni.co

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *